2018. február 21.  Eleonóra 
 
   Magazin Hírek Időszerű Műszaki szakszótár
GYIK    
Címlap › Magazin
Audi A3 Sportback g-tron
2013. március 07. - Magazin
Az Audi nagy lépést tesz a fenntartható, tartós mobilitás felé az új A3 Sportback g-tron-nal. Az év végén debütáló kompakt, ötajtós járművet a CO2-semleges Audi e-gáz hajtja. A hajtóanyagot ("áramból gázt") a németországi Werlte-ben épülő e-gas üzem gyártja. Az új autó innovatív módon vegyíti a környezetvédelmi egyensúlyt, a gazdaságosságot és a csúcstechnológiai szintű megoldásokat.



Az AudiA3 Sportback g-tron magában hordja az Audi technológiai ismeretanyagának teljes skáláját, az ultrakönnyű anyagok/ technológiájától kezdve az infotainmenten, a szórakoztató fedélzeti elektronikán át a vezetőt segítő asszisztensrendszerekig. Ám ez az autó mindenekelőtt szinte kirakati példány a csúcsszintű CNG (sűrített földgáz) meghajtású technológia bemutatására, kezdve a hajtóanyag tárolásának módjával.

A csomagtér padlója alatt elhelyezett két hajtóanyagtartály mindegyike egyenként kb. 7 kg (15.43 lb) földgázt képes tárolni, legfeljebb 200 bar nyomáson. Összhangban az ultrakönnyű anyagokból építkező gyártási koncepcióval, mindegyik tartály 27 kilogrammal könnyebb hagyományos társainál.

A tartályok felépítése, bordázata új típusú. A belső réteget a gáznak ellenálló poliamid polimer képezi, míg a második réteg, amely megerősített szénszálas polimer (CFRP), a tartályoknak rendkívüli erőt, szilárdságot kölcsönöz. A harmadik réteg, a megerősített üvegszálas polimer (GFRP) durvább, erősebb védelmet biztosít a külső eredetű sérüléssel, károsodással szemben. A szénszálakkal és üvegszálakkal megerősített anyagokat magas szilárdságú epoxigyanta köti össze. Az Audi A3 Sportback g-tron másik kiemelkedő tulajdonsága az elektronikus gáznyomás-szabályozó. Ez a kompakt és könnyű alkatrész a tartályok felől érkező gáz magas nyomását két lépcsőben kb. öt és kilenc bar közé csökkenti.  Ez a berendezés biztosítja, hogy a gáz nyomása mindig megfelelő legyen a gázcsövekben és a befecskendező szelepeknél: alacsony nyomás az alsó sebességtartományban, és magasabb, amikor a gépkocsivezető nagyobb erő és nyomaték után "kiált". Amennyiben a gáztartályban a nyomás tíz bar alá csökken, a motorvezérlés rendszere automatikusan átáll a benzinüzemre. Az Audi A3 Sportback g-tron teljes mértékben kettős rendszerű, vagyis a teljesítményadatai azonosak a CNG (sűrítet földgáz) és a benzinalapú működés esetén.

A CNG üzemmód - a szabvány szerint mért fogyasztással - körülbelül 400 kilométeres hatótávot biztosít, míg a benzin további 900 kilométert tesz lehetővé szükség esetén. Így együtt a teljes hatótáv megközelítőleg azonos egy Audi TDI gépkocsiével. A műszerfalon a gépkocsivezetőnek két műszer külön-külön is jelzi a pillanatnyi állást a két hajtóanyagtartály mindegyikében. A vezető a műszertől arra nézve is kap információt, hogy pillanatnyilag mekkora a hajtóanyag-fogyasztás az adott működési módban (CNG vagy benzin).

A két betöltőnyílás közös fedél alatt helyezkedik el. A tankolás után, amikor nagyon hideg van, akkor a motor a benzinnel indul, és utána amilyen gyorsan csak lehet, átkapcsol a földgáz-üzemmódra. A motor az új 1.4 TFSI-n alapszik. Az alapvető változtatások a hengerfejet, a turbófeltöltést, a befecskendező-rendszert és a katalizátort érintik. 110 lóerővel (81kW) és 200 Nm nyomatékkal az Audi A3 Sportback g-tron csúcssebessége 190km/óra, és a 100 km/óra sebességet 11 másodperc alatt éri el.
Az ötajtós autó átlagban kevesebb, mint 3.4 kg CNG-t, vagy Audi e-gázt fogyaszt 100 kilométeren. Az Audi e-gáz az a hajtóanyag, amelyet az Audi e-gas projektjében eco-elektromosságból, megújuló energiaforrásból gyártanak. A CO2 -kibocsátás kevesebb, mint 95 gramm kilométerenként gáz üzemmódban.

Az üvegház-egyensúly még kedvezőbb adatot mutat a "(szél)turbina keréktől a kerékig", vagyis a teljes gyártási folyamato(ka)t átfogó elemzés szerint. Ez a folyamat az összes tényezőt magában foglalja, a hajtóanyag eredeti forrásától a gépkocsi kerekéig.
Amikor egy Audis A3 Sportback g-tron-t Audi e-gas-zal hajtanak meg, akkor nem kerül ki több CO2, mint amennyit korábban vegyileg bejuttattak a gyártási folyamatába, így egy zárt hurok jön létre. Amikor az e-gast gyártó üzem és a szélturbinák felépítéséhez szükséges energiát is belevesszük az átfogó elemzésbe, a CO2 kibocsátás még akkor is kevesebb, mint 30 gramm kilométerenként. Az Audi A3 Sportback g-tron vásárlói az e-gast az elképzelések szerint a nyilvános CNG töltőállomásokon szerezhetik majd be, egy környezetvédelmi szempontból elszámolható módszer szerint, hasonlóan ahhoz, ahogyan az most történik a már létező környezetbarát módon előállított áram használatakor.

Az e-gas projektjével az Audi az első gépkocsigyártó cég, amely egy teljes, fenntartható energiahordozói láncot fejleszt ki. A lánc eleje a megújuló energiaforrásokból nyert villamos áram, a végtermékek a hidrogén és a szintetikus Audi e-gas. A világ első, CO2-ből és megújítható elektromos áramból szintetikus metánt (e-gáz) gyártó ipari üzemének felépítése már majdnem befejeződött Werlte-ben, a németországi Alsó Szászország tartományban lévő Emsland körzetében.

Az Audi e-gas gyár az első lépésben az elektrolízishez megújuló elektromos áramot használ: a vizet oxigénre és hidrogénre bontja (Audi e-hidrogén), amely egyszer majd tüzelőanyag-cellás gépjárműveket hajthat meg. Miután ma még nem létezik széles körben elterjedt hidrogén-infrastruktúra, a hidrogént azután egy metanizációs üzemben CO2-vel hozzák kölcsönhatásba, hogy megújuló szintetikus metánt, vagyis Audi e-gast hozzanak létre. Az e-gáz kémiailag azonos a fosszilis földgázzal, ezért a földgáz-hálózaton keresztül eljuttatható a CNG-töltőállomásokhoz. Az "áramból gázt" folyamatnak köszönhetően az elektromos hálózat és a földgázhálózat most első alkalommal két irányban lesz összeköthető. Mindeddig, miközben gázból tudtunk villamos áramot termelni, a fordított irányú folyamat nem volt lehetséges. Az Audi e-gas üzem így megnyitja az utat ahhoz, hogy a nagy kapacitású földgáz-hálózatba, mint tároló  és szállító rendszerbe bevezessük az eddig feleslegesnek minősült villamosáram-kapacitást.
Az Audi e-gas üzemében felhasznált CO2 a közelben működő, az EWE erőmű által működtetett biogáz-üzem mellékterméke. A CO2-t, amely egyébként a légkört szennyezné, vegyileg lekötik, belevonják az üzemanyagba az Audi e-gas üzemében. Az e-gas üzem évente kb. 1 000 köbméter e-gast fog gyártani, és vegyileg 2800 tonna CO2-t fog lekötni. Ez durván akkora CO2 mennyiségnek felel meg, amennyit évente 224 000 bükkfa nyel el. A Werlte-ben előállított, CO2 -semleges e-gas mennyisége elég lesz arra, hogy évente 1500 új Audi A3 Sportback g-tron gépkocsit hajtson meg éves 15 000 kilométer futással. Az energiaipar szintén profitálhat az Audi e-gas projektjéből, miután az a projekt kezeli azt az állandó kihívást, hogy hogyan lehet hatékonyan és az elhelyezkedéstől függetlenül tárolni a szélturbinákkal és napenergiával nyert nagy mennyiségű megújuló villamos energiát. A villamos áram és gáz közös gyártását jelentő technológia jelentősen elősegítheti a megújuló energiák elterjedését.

Még nem érkezett hozzászólás.    
 Bejelentkezés      Regisztráció
Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:

kódszó

Kérem írja be a keretben lévő (7 betűből álló) szót!

Ön a 54.167.75.28 IP címről szól hozzá.

 
 
Régebbi cikkek
 
Úgy emlékszem rá, mintha tegnap lett volna, amikor 2009-ben megkaptuk az első képeket a BMW S 1000 RR szupersportgépről. A modell aszimmetrikus ...
 
A Bratus az egyik legnevesebb Mercedes-szakos tuningműhely, teljes a felhozataluk az A-osztályhoz is, akár alap, akár AMG-verzió a ...
 
Nem teljesen tiszta, mi a szándéka a nehéz anyagi helyzetben lévő Saabnak azzal, hogy megmutatta az akkumulátoros 9-3 EV-1-es prototípusát, ...
 
A kompresszió és a veszteségméréssel a motor átlagos állapotára, kopottságára következtethetünk. ...
 
Ez az autó nagy és kifejezetten tágas, közelebb áll az 5-ös, mint a 3-as családhoz. A praktikumban hasonló 3-as Touringhoz képest nagyjából ...
 
Rengeteg időt és pénzt öl a Honda új motorjai fejlesztésébe, hiszen a jó teljesítmény mellett a környezetkímélés is igen fontos szempont ...
 
A Bimota DB7 alapjaira épül a világ első szénszálas vázzal és lengővillával szerelt motorkerékpárja. ...
 
Habár a BMW-ről mindenekelőtt a sportosság jut eszünkbe, ez a tesztautó más értékeket képviselt. Kívül még csak diszkréten nyilvánul ...
 
A Skoda hivatalosan is bemutatta az új Octaviát, mely ahogyan várható volt, méretét tekintve alaposan felülmúlja közvetlen elődjét. ...
 
Az Audi nagy lépést tesz a fenntartható, tartós mobilitás felé az új A3 Sportback g-tron-nal. Az év végén debütáló kompakt, ötajtós ...
 

Első Előző [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] Következő Utolsó

 Hírek
 
 
 
 SMS-el kiemelt hirdetés
még több » 
 
 
© 2005-2016 Comeon I Médiaajánlat I Kapcsolat   vissza az oldal tetejére