2018. február 21.  Eleonóra 
 
   Magazin Hírek Időszerű Műszaki szakszótár
GYIK    
Címlap › Magazin
BMW S 1000 R: 3,1 másodperc alatt ugrik százas tempóra
2016. január 09. - Magazin
Úgy emlékszem rá, mintha tegnap lett volna, amikor 2009-ben megkaptuk az első képeket a BMW S 1000 RR szupersportgépről. A modell aszimmetrikus lámpáival, 193 lóerős csúcsteljesítményével és a kategóriában akkor újszerűnek számító elektronikai segédberendezésekkel is magára terelte a figyelmet.



Arra azonban nem sokan számítottunk, hogy a BMW S 1000 RR szupersportgépe átírja az 1000-es sportmotorok közötti erőviszonyokat. És mindez miért kapcsolódik a tesztalanyhoz? Azért, mert az S 1000 R nem más, mint az RR csupasz változata, annak alaposan átfésült blokkjával és részben azonos futóművével, valamint fékeivel.

A sportmotorral való rokonságra a külső erőteljesen utal, elég ha a lámpakialakításra, a két egymástól eltérő oldalidomra, vagy az égnek álló farra gondolunk. Hogy a design mennyire sikerült jól, azt természetesen döntse el mindenki maga, annyi azonban biztos, hogy a kónuszos kormány, a műszerfal és az egész motor nagyon minőségi benyomást kelt. Aztán ahogyan felül az ember a gépre, tényleg olyan érzése támad, mintha egy fejidomától megszabadított, magasabb kormányos sportmotoron ülne: az ülés kemény, a lábtartók nagyon magasan vannak.

Aztán itt van a soros négyhengeres blokk, amely több szempontból sem hasonlít a klasszikus sornégyesekre. Míg a legtöbb ilyen felépítésű egység villanymotorokhoz hasonló simasággal jár, addig az új BMW-nek kicsit egyenetlennek tűnik az alapjárata (van némi vibráció is), ráadásul hangja nem sivítós, hanem mély tónusú. Egyébként az 999 cm3-es egység furata és lökete is megegyezik az RR-ével, ám az átdolgozott csatornákkal kialakított hengerfej, az új bütyökprofilok és ennek megfelelően áthangolt motorvezérlés mind-mind az alacsony fordulati nyomatékot szolgálja.

Természetesen a 160 lóerős csúcsteljesítmény is rengeteg, de a lényeg, hogy az R blokkja 7500-as fordulatig 10 Nm-rel magasabb forgatónyomatékot produkál. Ennek megfelelően a maximális fordulat 2000-rel alacsonyabb, ám a 12 ezres értéket elérve aligha lesz hiányérzetünk: az S 1000 R kétséget kizáróan a legtöbb 1000-es sportmotorral tartani tudja a lépést, és akkorát tol, hogy a vezető úgy érzi, mintha egy térugrást hajtana végre. A váltóáttételek egyébként teljesen megegyeznek a két modell esetében, vagyis egyesben egészen autópálya-tempóig gyorsulhatunk, ráadásul a gyorsváltó jóvoltából kuplungolás nélkül kapcsolhatunk. Még a gázt sem kell elvennünk, a váltókarban lévő érzékelő abban a pillanatban megszakítja a gyújtást, amikor megmozdul a kar. Mégsem voltam maradéktalanul  elégedett a váltóval: a motor kvalitásainak fényében bosszantó, hogy az ürest nehezen találjuk meg.

Ennyi erőt és nyomatékot leginkább csak profik tudnának kimotorozni, ám a BMW itt is beveti a háromállású üzemmódkapcsolót és a kipörgésgátlót. Előbbi Rain, azaz eső programja 136 lóerőre korlátozza a csúcsteljesítményt, illetve tompítja az egyébként alapból igencsak hirtelen gázreakciókat. A DTC, azaz a kipörgésgátló is jó szolgálatot tesz, egy átlagos motorost biztosan megmenti az átdobástól, ám az igazi nagy dolog az, hogy szinte teljesen észrevétlenül őrködik a dőlésszög-érzékelővel megfejelt rendszer, sok esetben csak a visszajelző lámpáról tudjuk, hogy működik. Ehhez persze meg kell bízni az elektronikában és át kell állítani az agyunkat, mert egy 1000-es gépnek teljes gázt húzni a kanyarok érintési pontjánál nem éppen szokványos.

Ami a manőverezhetőséget illeti, ebből a szempontból sem okoz csalódást a modell. Bár a hídváz teljesen megegyezik az RR-ével, az újdonság 65,4 fokos kormányagy-szöge 0,8 fokkal nagyobb, 98,5 mm-es utánfutása 5 mm-rel hosszabb, a tengelytáv pedig 1439 mm-esre nőtt. Míg előbbi két paraméter az utcai használatban aligha érezhető, a nagyobb tengelytáv nyújtotta biztos egyenesfutás azonnal feltűnik. Persze akkor sem jön zavarba az S 1000 R, ha igazán tempósra vesszük a figurát egy-egy kanyargós útszakaszon. Az adaptív DDC-futómű a ma kapható talán legfejlettebb felfüggesztés és gyakorlatilag tökéletesen működik, de csak addig, amíg jó minőségű az út. A keresztbordák könnyen kihozzák a sodrából a gépet, még úgy is, ha lágyra van állítva. A fékrendszer sem átlagos, hiszen a Brembo radiális nyergek eleve elképesztően lassítanak, ám a hátsó kerék elemelkedés-gátlója mellett az is említésre méltó, hogy az első fékkart behúzva a hátsó féket is működteti.

Összességében igazi élménybomba az S 1000 R, ráadásul 3,89 millió forintos ára nagyon versenyképessé teszi. Őszintén szólva meg lennék lepve, ha az újdonság nem futna szép karriert, de hogy az RR-hez hasonló fölénybe kerül-e a vetélytársakkal szemben, arra csak később kaphatunk választ.

Szerző: Miklós-Illés Kálmán

Még nem érkezett hozzászólás.    
 Bejelentkezés      Regisztráció
Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:

kódszó

Kérem írja be a keretben lévő (4 betűből álló) szót!

Ön a 54.167.75.28 IP címről szól hozzá.

 
 
Régebbi cikkek
 
Bár a kabinja alig tágasabb, mint a V40-esé, négy felnőttnek nagyon kényelmes: ritkaságszámba mennek az ennyire jól formázott és komfortos ...
 
A 208-as tesztautóban az 1,6-os dízel 92 lóerőre butított változata szolgált (létezik 115 lóerővel is). Az e-HDi típusjel a prímán ...
 
Az RS-nél látványosabb és erősebb járgány is van a kategóriájában, de gyorsabb talán egy se, amire bizonyíték, hogy 8 perc 7,97 másodperc ...
 
A spanyol Radical Ducati csapat a Ducatikon végzett radikális átdolgozásairól híres világszerte. Munkáik van, akinek tetszenek, másoknak ...
 
A Skoda első miniautója akár a Volkswagen Up! ikertestvére is lehetne. Ám az alapvető hasonlóságok ellenére sok a különbség. A wolfsburgi ...
 
A kompakt méretek jellemezte Audi crosslane coupé tanulmány Multimaterial Space Frame konstrukciója alapvetően háromféle anyagot alkalmaz: ...
 
A Párizsi Autószalonon központi helyet foglal el a standon és itt lesz a világbemutatója az erőteljes megjelenésű TeRRA koncepcióautónak. ...
 
A 2011 végén meghirdetett 208 Type R5-ről a Párizsi Autószalonon hull le a lepel. Külleme és műszaki tartalma a Peugeot versenyhagyományait ...
 
A Long Beach Nemzetközi Motorshow-n ízelítőt kaphattak a látogatók a Mission Motors egyik munkájából, amit a gyártó magabiztosan a ...
 
Nem csak a GT86-os megjelenése jelzi, hogy komoly változások történtek a Toyotánál. Vegyük például az immár hét éve piacon lévő Aygo ...
 

Első Előző [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] Következő Utolsó

 Hírek
 
 
 
 SMS-el kiemelt hirdetés
még több » 
 
 
© 2005-2016 Comeon I Médiaajánlat I Kapcsolat   vissza az oldal tetejére